جستجوی همجواری در PubMed: آموزش عملی

جستجوی همجواری در PubMed

جستجوی همجواری در PubMed

جستجوی همجواری یا Proximity Searching چیست؟

می دانید که در پایگاه های اطلاعاتی و موتورهای جستجو اگر قصد داشته باشیم دو اصطلاح حتماً در مقالات یا مدارک بازیابی شده، وجود داشته باشند، از عملگر بولی AND استفاده می کنیم. برای مثال می نویسیم A AND B.

اما استفاده از عملگر AND با چالش هایی همراه است. این عملگر فاصله بین کلمات را مشخص نمی کند، بنابراین ممکن است کلیدواژه A در ابتدای یک مدرک باشد و کلیدواژه B در انتهای آن. در این صورت آن مدرک هم بازیابی می شود. طبیعی است که تعداد نتایجی که در کل بازیابی می شود، بیشتر خواهد بود و بسیاری از آنها هم ممکن است نامرتبط به موضوع مورد جستجوی ما باشند.

راهکار چیست؟ استفاده از عملگرهای همجواری

به عملگرهای همجواری اصطلاحاً Adjacency Operators هم گفته می شود. این عملگرها شبیه عملگر بولی AND رفتار می کنند، ولی می توان فاصله بین کلمات را هم کنترل کرد. مثلاً تعیین کرد که دو کلیدواژه A و B در فاصله حداکثر 3 کلمه ای از یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت تعداد نتایج بازیابی شده نسبت به استفاده از عملگر AND، کاهش پیدا می کند و بنابراین نتایج مرتبط تری هم بازیابی خواهد شد.

البته دقت کنید که برای مرورهای سیستماتیک، استفاده از عملگر AND بجای عملگرهای همجواری توصیه می شود، مگر این که تعداد نتایج آنقدر زیاد باشد که در این صورت با ملاحظاتی می توانیم از عملگرهای همجواری استفاده کنیم.

جستجوی همجواری در PubMed

دیتابیس ها و پلتفرم هایی مثل اسکوپوس، وب آو ساینس، OvidSP، EBSCOhost و بسیاری دیگر از مدت ها قبل، قابلیت جستجوی همجواری را فراهم کرده بودند، اما پابمد چنین امکانی نداشت تا اینکه بالاخره کوتاه آمد و جستجوی همجواری را ممکن کرد.در فیلم زیر به زبان ساده و با یک مثال عملی، نحوه جستجوی همجواری در PubMed را توضیح داده ام. لطفاً بدقت آن را مشاهده فرمایید.

دانلود فیلم با حجم 20 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×