دیتابیس CINAHL: سیناهل یا سینهال؟

دیتابیس CINAHL

نمایه تجمعی برای متون پرستاری و پیراپزشکی (Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature) که سرنام آنها CINAHL می‌شود، مهم‌ترین دیتابیس حوزه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی (شامل رشته‌های توانبخشی) است. البته فقط محدود به آن‌ها نیست و حوزه‌های دیگر مثل آموزش بهداشت/بیمار، روانشناسی، مدیریت خدمات بهداشتی، طب مکمل و … را هم شامل می‌شود.

دیتابیس CINAHL رایگان نیست و بصورت اشتراکی در پلتفرم EBSCO ارائه می‌شود و جالب است بدانید که CINAHL پنج نسخه دارد. این نسخه‌ها عبارتند از:

CINAHL

CINAHL with Full text

CINAHL Plus with Full text

CINAHL Complete

CINAHL Ultimate

در تصویر زیر، مقایسه این 5 نسخه آمده است.

دیتابیس CINAHL

عمده تفاوت  ورژن‌های دیتابیس CINAHL در سال‌های تحت پوشش و میزان نمایه مجلات بصورت متن کامل است.

بطور کلی CINAHL Ultimate جامع‌ترین نسخه است و از سال 1937 به بعد را پوشش می‌دهد. این نسخه 3823 مجله را نمایه می‌کند که از این تعداد 1781 مجله بصورت متن کامل نمایه می‌شوند. نسخه‌های CINAHL Complete و CINAHL Plus with Full text هم از سال 1937 به بعد را پوشش می‌دهند، اما CINAHL with Full text از سال 1963 و CINAHL از سال 1976 به بعد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی بنا به بودجه خود، معمولاً یکی از این نسخه‌ها را خریداری می‌کنند. بنابراین هنگام گزارش جستجوی این دیتابیس، اگر از نسخه‌ای به جزء CINAHL استفاده می‌کنید، باید آن را ذکر کنید. همچنین سال تحت پوشش و پلتفرم جستجو هم باید نوشته شود. مثال:

CINAHL Ultimate (EBSCOhost) 1937-2024

CINAHL with Full text via EBSCO 1963-2024

بخاطر اهمیت این دیتابیس، در خیلی از مطالعات سنتزی حوزه‌های مختلف سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر استراتژی TITLE-ABS-KEY (CINAHL) را در اسکوپوس جستجو کنید، تعداد 53 هزار و 249 رکورد بازیابی می‌شود (21 فوریه 2024) که نشان دهنده میزان استفاده زیاد از این دیتابیس است. از این تعداد، 4 هزار و 592 مورد فقط در مرورها و پروتکل‌های کاکرین مورد استفاده قرار گرفته است.

☑️ اشتباه املایی عجیب: CINHAL به جای CINAHL

در برخی از مقالات بجای نام صحیح CINAHL (سیناهل)، از CINHAL (سینهال) استفاده می‌شود که غلط املایی است. با استراتژی TITLE-ABS-KEY (CINHAL) تعداد 1633 مدرک بازیابی می‌شود که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد:

🔘 اولین مقاله‌ای که به اشتباه از این نام استفاده کرده است، در سال 1997 منتشر شده است و هر ساله هم میزان استفاده از این اشتباه، افزایش یافته است. بیشترین آن در سال 2023 اتفاق افتاده است که 226 مقاله است. هنوز دو ماه از 2024 نگذشته است که 41 مقاله به اشتباه این دیتابیس را نوشته‌اند.

🔘 نویسندگان بریتانیایی (371)، آمریکایی (312)، استرالیایی (226) و کانادایی (193) به ترتیب بیشترین اشتباه را مرتکب شده‌اند. نویسندگان ایرانی با 75 مدرک بعد از اسپانیا و ایتالیا در رتبه هفتم قرار دارند.

🔘در مجلات زیر بیشترین اشتباه رخ داده است:

BMJ Open (48)

Plos One (39)

Cochrane Database of Systematic Reviews (27)

International Journal of Environmental Research and Public Health (26)

Systematic Reviews (21)

Journal of Clinical Nursing (19)

حضور مجلات تخصصی این حوزه یعنی مجله کاکرین و مجله Systematic Reviews از همه جالب‌تر است. حتی در مجلاتی مثل JAMA هم 4 مورد اشتباه رخ داده است. به نظر می‌رسد بیشترین خطا در مجلات سری BMC رخ داده است.

🔘نویسنده‌ای از ایران با 14 مقاله در صدر قرار دارد (یعنی بیشتر از همه، از غلط املایی CINHAL استفاده کرده است) و بعد از آن یک نویسنده ایتالیایی با 9 مقاله در رتبه دوم قرار دارد.

طبیعی است که غلط نوشتن اسم دیتابیس تأثیری در اعتبار یافته‌های یک مطالعه مروری نخواهد داشت، ولی انتظار می‌رود مخصوصاً در مجلات با پرستیژ بالا و تخصصی این حوزه، این اشتباهات، کمتر رخ بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×