اصطلاح نامه های علمی و فنی ایرانداک

اصطلاح نامه های علمی و فنی ایرانداک

اصطلاح نامه های علمی و فنی ایرانداک

اصطلاح ‌نامه (Thesaurus) گنجینه‌ای از واژه‌هاست که علاوه بر نظم الفبایی که دارد-همانند فرهنگ‌های لغت-، دارای سازماندهی شبکه‌ای و معنایی میان واژه‌های یک یا چند رشته از دانش بشری هم است. این سازماندهی شبکه‌ای و معنایی با چند گونه پیوند میان واژه‌ها؛ در سازمان‌دهی و بازیابی اطلاعات، واکاوی اطلاعات و علم‌سنجی، برنامه‌ریزی آموزشی، و مانند آنها کاربردهای بسیار دارد.

همچنین اصطلاحنامه ها نقش کلیدی در ساخت و تدوین آنتولوژی یا هستان شناسی به مانند وسیله ای برای وب معنایی (Semantic Web) دارند. در اصطلاحنامه ها علاوه بر تعریف واژه ها، مترادف ها، شب مترادف ها، اصطلاحات اعم، اصطلاحات اخص، اصطلاحات مرتبط، معادل انگلیسی و در صورت نیاز اصطلاحات متضاد هم آورده می شود. اصطلاحانه ها معمولاً بصورت سلسله مراتبی یعنی از کل به جزء سازماندهی می شوند. اصطلاحات کنترل شده دیتابیس های علمی مثل MeSH در مدلاین هم نوعی اصطلاح نامه هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران یا همان ایرانداک از سال 1350 کار خود را در زمینه تدوین اصطلاح نامه ها شروع کرده است و تا به امروز 16 اصطلاح نامه در رشته های مختلف (از جمله علوم زیستی، کشاورزی، ارتقای بهداشت، جامعه شناسی، علوم زمین، شیمی، فیزیک، فنی-مهندسی و …) را سازماندهی و ارائه کرده است. ایرانداک همه اصطلاح نامه های خود را در یک محیط متمرکز و قابل جستجو و مرور از طریق یک زیر دامنه به علاقه مندان ارائه می کند. در شکل زیر اسامی اصطلاح نامه ها و آمارهای مربوطه را مشاهده می کنید.

اصطلاح نامه های علمی و فنی ایرانداک

 برای توضیحات بیشتر و آگاهی از نحوه جستجو در این اصطلاحنامه ها لطفاً فیلم زیر را مشاهده کنید.

دانلود فیلم با حجم 8.87 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×