کتاب نمونه گیری: روش ها و کاربردها
اطلاعات مربوط به مشخصههای جامعهها پیوسته موردنیاز سیاستمداران، بخشهای بازاریابی شرکتها، مأموران دولتی، مسئول برنامهریزی خدمات بهداشتی و اجتماعی و سایرین است. به دلایل مربوط به وقت و هزینه، این اطلاعات غالباً با استفاده از آمارگیریهای نمونهای به دست میآیند. این قبیل آمارگیریها موضوع این کتاب هستند.
کتاب نمونه گیری: روش ها و کاربردها انواعی از روشها را برای انتخاب زیرمجموعهای (نمونه) از مجموعه اصلی همه اندازههای (جامعه) مورد علاقه پژوهشگران ارائه میکند. این، اعضای نمونه هستند که مورد مصاحبه، مطالعه، یا اندازهگیری قرار میگیرند.
به بیان رسمیتر، آمارگیری نمونهای را میتوان بهعنوان مطالعهای مشتــمل بر زیرمجمــوعه (یا نمونه) ای از افراد تعریف کرد که از جامعهای بزرگتر انتخاب میشوند. متغیرها یا مشخصههای موردنظر برای یکایک افراد نمونهگیری شده، مشاهده یا اندازهگیری میشوند. سپس این اندازهها برای کل افراد نمونه جمع میشوند تا آمارههای (برای مثال میانگینها، نسبتها و مجموعها) مربوط به نمونه به دست آیند.
از این آمارههاست که میتوان در رابطه با جامعه برونیابیهایی (تعمیم پذیریهایی) به عمل آورد. اعتبار و قابل اعتماد بودن (روایی و پایایی) این برونیابیها به این بستگی دارد که نمونه چقدر خوب انتخاب شده و اندازهگیریها چقدر خوب انجام شده باشند. این موارد، موضوع کتاب نمونه گیری: روش ها و کاربردها را تشکیل میدهند.
اطلاعات کتابشناختی کتاب نمونه گیری: روش ها و کاربردها
عنوان کتاب: نمونه گیری: روش ها و کاربردها
نویسندگان: پل لهوی و استنلی لمیشو
مترجم: گیتی مختاری امیرمجدی
ناشر: پژوهشکده آمار
تعداد صفحات: 542
سال انتشار: 1381
فهرست مطالب کتاب نمونه گیری: روش ها و کاربردها
فصل 1: موارد استفاده از آمارگیریهای نمونهای
فصل 2: جامعه و نمونه
فصل 3: نمونه گیری تصادفی ساده
فصل 4: نمونه گیری سیستماتیک
فصل 5: طبقهبندی و نمونه گیری تصادفی طبقهبندی شده
فصل 6: مطالبی بیشتر درباره نمونه گیری تصادفی طبقهبندی شده
فصل 7: برآورد نسبتی
فصل 8: نمونه گیری خوشهای: مقدمه و بررسی اجمالی
فصل 9: نمونه گیری خوشهای یک مرحلهای ساده
فصل 10: نمونهگیری خوشه ای دو مرحلهای: خوشههای نمونهگیری شده با احتمال برابر
فصل 11: نمونه گیری خوشهای که در آن خوشهها با احتمال نابرابر نمونهگیری میشوند: نمونهگیری با احتمال متناسب با اندازه
فصل 12: برآورد واریانس در آمارگیریهای نمونهای پیچیده
فصل 13: بیپاسخی و دادههای گمشده در آمارگیریهای نمونهای
فصل 14: موضوعهای منتخب در طرح نمونهای و روششناسی برآورد کردن
فصل 15: نمونهگیری تلفنی
فصل 16: راهبردهایی برای تحلیل مبتنی بر طرح دادههای آمارگیری نمونهای