دانلود کتاب خودآموز تحلیل بقا

کتاب خودآموز تحلیل بقا

کتاب خودآموز تحلیل بقا

تحلیل بقا مجموعه‌ای از روشهای آماری برای تحلیل داده‌هایی است که متغیر پیامد در آنها زمان تا رخداد یک پیشامد خاص است. منظور از زمان در تحلیل بقا می‌تواند تعداد سال‌ها ماه‌ها هفته‌ها یا روزها از شروع پیگیری یک فرد تا رخداد پیشامد مورد نظر برای وی باشد. همچنین می‌توان زمان را سن یک فرد در هنگام رخداد پیشامد در نظر گرفت.

پیشامد در تحلیل بقا ممکن است مرگ، وقوع بیماری، عود بیماری پس از بهبودی، باز یافتن توانایی و بهبودی (مثلاً بازگشت به کار) یا هر تجربه مورد نظر دیگری که ممکن است برای فرد رخ دهد، باشد. اگر چه در تحلیل‌های بقا این امکان وجود دارد که بیش از یک پیشامد در نظر گرفته شود (مثلاً مرگ در اثر بیماری‌های مختلف) اما در فصل‌های ابتدایی این کتاب فرض می‌شود که تنها یک پیشامد مشخص مورد توجه محقق است.

در تحلیل‌های بقا معمولاً متغیر زمان را زمان بقا می‌نامیم زیرا این متغیر تعیین کننده مدت زمانی است که یک فرد در طول دوره پیگیری “بقا یافته” است. همچنین چون معمولاً در این نوع تحلیل‌ها، پیشامدهای مورد نظر مرگ وقوع بیماری یا سایر تجربه‌های فردی است، پیشامد مورد نظر را شکست می‌نامیم. در حالی که زمان بقا ممکن است زمان تا برگشت به کار پس از یک عمل جراحی باشد، که در این صورت شکست یک پیشامد مثبت خواهد بود.

معمولاً داده‌های بقا دارای توزیع نرمال نیستند و نمی‌توان از روش‌های معمول آماری به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. هر چند این مشکل را می‌توان با انجام برخی تبدیل‌ها حل کرد. اما وجود داده‌های سانسور شده در داده‌ها ما را ناگزیر از استفاده از روش‌های خاص تحلیل بقا می‌نماید. در کتاب خودآموز تحلیل بقا مفاهیم، انواع داده‌های بقا و روش‌های مناسب تحلیل آنها شرح داده شده است.

اطلاعات کتابشناختی کتاب خودآموز تحلیل بقا

عنوان کتاب: خودآموز تحلیل بقا (ویرایش سوم)

نویسندگان: دیوید کلین‌بام و میشل کلین

مترجمان: علیرضا سلطانیان، حبیب‌الله اسماعیلی، شادی قاسمی، نازنین فکری، نیلوفر جوانروح، محبوبه اخلاقی، رقیه پارسایی و الهام شعرباف

ناشر: دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تعداد صفحات: 316

سال انتشار: 1396

فهرست مطالب کتاب خودآموز تحلیل بقا

فصل اول: معرفی تحلیل بقا

فصل دوم: منحنی‌های بقای کاپلان مایر (KM) و آزمون لگ رتبه‌ای

فصل سوم: مدل خطر نسبی کاکس و خصوصیات آن

فصل چهارم: ارزیابی فرضیه خطر نسبی

فصل پنجم: روش کاکس طبقه بندی شده

فصل ششم: تعمیم مدل‌های خطر نسبی کاکس

فصل هفتم: مدل‌های بقای پارامتری

فصل هشتم: تحلیل بقای پیشامدهای برگشت پذیر

فصل نهم: تحلیل بقای ریسک‌های رقابتی

فصل دهم:  مباحثی از طراحی آزمایشات تصادفی

دانلود کتاب خودآموز تحلیل بقا (5.18 مگابایت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×