دانلود کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

ارزیابی فناوری سلامت (Health Technology Assessment )، حوزه ای تقریباً نوین در مباحث سیاست گذاری سلامت است که هدف آن ایجاد پلی ارتباطی میان تصمیمات و سیاست های سلامت و اقدامات عملی اتخاد شده است تا به تصمیم سازان و سیاستگذاران در برنامه ریزی و اتخاذ کاراترین راه حل کمک کند.

این فرآیند که از شیوه های گوناگونی برای ارزیابی و دستیابی به داده های متقن استفاده می کند مانند تمامی حوزه های سلامت، از اصطلاحات و واژه هایی خاص برای تبیین یافته ها و ارزیابی پیامدها بهره می گیرد، از این رو بود که در اجلاس سالانه شبکه سازمان های ارزیابی فناوری سلامت در سال 2002 اعضا در خصوص نیاز به وجود یک فهرست از تعاریف استاندارد در خصوص واژه های بکار رفته در ارزیابی فناوری های سلامت به بحث و تبادل نظر پرداختند.

هدف از این فرایند ارائه واژه نامه ای عمومی به جامعه ارزیابی فناوری های سلامت (هم تولید کنندگان و هم استفاده کنندگان از اطلاعات ارزیابی) برای کار در این حوزه بود. این فهرست که تحت رهبری دکتر فین برلم کریستیانسن جمع آوری شد، در مارچ سال 2004 میان اعضا توزیع شده و در نهایت پس از اصلاحات فراوان تنظیم و منتشر شد.

کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت که اولین نسخه این واژه نامه است، به همت مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، موسسه ملی تحقیقات سلامت و مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده تا مرجعی مشترک و کلیدی برای واژه ها و اصلاحات بین المللی این حوزه برای علاقه مندان و متخصصین فنآوری های سلامت ارائه کند.

اطلاعات کتابشناختی کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

عنوان کتاب: واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت (شبکه بین المللی موسسات ارزیابی فناوری سلامت)

گردآورنده: کارن فیسی

مترجمان: پریسا ابویی، کوروش رجب‌خواه، گل اندام رضایی، محبوبه رحمانی و فاطمه عربی باشریک

ویراستاران: علیرضا اولیایی منش، پریسا ابویی، محمدرضا مبینی زاده، عفت محمدی و راحله زادبود

ناشر: انتشارات شریف؛ مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت

تعداد صفحات: 73

سال انتشار: 1401

تعریف چند اصطلاح به نقل از کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

ارزیابی (Assessment)
فرایند علمی مورد استفاده برای توصیف و تجزیه و تحلیل ویژگی های فناوری های سلامت – ایمنی، کارآمدی، قابلیت اجرا و موارد استفاده، هزینه و هزینه اثر بخشی آن، همچنین پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی

راهنمای طبابت بالینی (Clinical Guideline)
دستورالعملی که با استفاده از یک روش منظم برای کمک به پزشکان و بیماران در تصمیم گیری در مورد مراقبت های سلامت مناسب تدوین شده است. تدوین دستورالعمل های بالینی ممکن است از روشهای ارزیابی فناوری استفاده کند یا مبتنی بر گزارش های ارزیابی فناوری باشد.

هزینه زمان از دست رفته (Cost of Lost Time)
هزینه زمان از دست رفته کاری و کاهش بهره وری ناشی از بیماری، ناتوانی یا مرگ. ارزش زمان معمولاً بر پایه متوسط دستمزد/ میزان درآمد سنجیده می شود.

تحلیل هزینه- اثربخشی (Cost-Effectiveness Analysis)
یک ارزیابی اقتصادی متشکل از مقایسه گزینه های مختلف که در آن هزینه ها بر حسب واحدهای پولی اندازه گیری می شوند، سپس تجمیع می شوند و پیامدها در واحدهای طبیعی (غیر پولی) بیان می شود.

مرور نظام مند (Systematic Review)
ترکیبی که تمام شواهد تجربی متناسب با معیارهای واجد شرایط بودن از پیش تعیین شده را جمع آوری می کند تا به یک سؤال تحقیقی خاص پاسخ دهد. بررسی های سیستماتیک طبق پروتکل از پیش تعیین شده انجام می شود. روش های مورد استفاده با هدف به حداقل رساندن سوگیری انتخاب می شوند. بنابراین یافته های قابل اعتمادتری ارایه می کنند که از آنها می توان نتیجه گیری کرد و تصمیم گیری کرد. بسیاری از مرورهای سیستماتیک حاوی متاآنالیز هستند. متاآنالیز استفاده از روش های آماری برای خلاصه کردن نتایج مطالعات مستقل است.

دانلود کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت (1.83 مگابایت)

1 دیدگاه برای “دانلود کتاب واژه نامه ارزیابی فناوری سلامت

  1. حسین پناهی گفته:

    سلام اساتید بزرگوار دستتون درد نکنه بابت این کتاب
    اگر امکانش هست منابع دیگر را هم بفرستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×